Krönika: Ronny Olovsson

Allt rör på sig - och kommunicerar!

Luleå Jobbar du med kreativitet - eller kommunikation? Om du svarar nej på den frågan har du problem, skriver Ronny Olovsson i veckans krönika.

Jobbar du med kreativitet – eller kommunikation?

Säg så här… Är du på väg att svara ”näeh” så behöver du nog fatta ett rejält tag med nävarna i dina egna axlar och ruska om dig själv lite. Jag påstår att du är illa ute om du inte har båda de områdena i fokus för vilken verksamhet du än bedriver.

I någon mening så är det så enkelt att ALLT kommunicerar. Precis allt. Ditt varumärke, din bil, ditt bemötande, din personal, din framfart på snabbköpet eller på Facebook. Och är du företagare eller vd så kan du inte längre sortera undan den här frågan till ”kommunikationsavdelningen”. Det låter sig inte göras. Kommunikationen måste in på dagordningen i styrelse, ledningsgrupp och andra operativa ledningsfunktioner. Och att ha en rejält uppdaterad och spänstig ”PR-strategi” som hela tiden uppdateras taktiskt för god beredskap är lika givet som brandvarnaren hemma.

Det går nämligen så fort nuförtiden att den där lilla tiden till möten och eftertänksamma samtal är borta när väl något krisartat händer.  Du måste helt enkelt ha tänkt efter – före.

Och, jämmer och elände, dagens digitala verklighet gör ju alla människor till potentiella Janne Josefssons med möjligheter att publicera sig och ”avslöja”.

Nä, kommunikation är i dag en affärskritisk punkt för de flesta, från Karolinska institutet till Kommunal.

Kreativitet då? Ja, nu var det inte kreativ skatteplanering jag syftade på, mer affärsutveckling och att skapa mer flexibla organisationer som hela tiden snabbt kan anpassa sig till en allt mer föränderlig värld. För, jo, det enda som är beständigt är just förändringen. Panta rei, du vet. Allt rör på sig och det som var rätt svar i går behöver inte alls vara rätt svar om sex månader.

Nu är det ju ett litet problem med just den här punkten, vi människor är vanedjur med flockbeteende. Att vara verkligt kreativ är ruggigt svårt och oerhört ansträngande. Att komma och göra på ett nytt sätt eller säga oväntade saker kan verka spännande när det sker från scenen, men det är betydligt mycket mer besvärligare på styrelsemötet eller i projektgruppen.

Att ta del av ”disruptive ideas” är underhållande som åhörare på en konferens, men att hantera framväxandet av tjänsten Uber för den etablerade taxinäringen är ett litet helvete.

Slutsatsen är väl den att det är lite roligare att vara den som ÄR kreativ än den som plötsligt ser sin verklighet plötsligt vändas upp och ner.

Nå, vad säger du?

Jobbar du med kreativitet – eller kommunikation?

Känns det mer som ett ”jomenvisst” nu bör du kika på www.norrbottenmediaweek.se där vi – ett gäng lite kreativa människor – samlat våra kreativa näringar till en inspirerande vecka som vi hoppas ska lyfta även dig. Hela eventveckan är resultatet av ett nytt samarbete där vi kommunikationsbyråer tillsammans, som kolleger, inte konkurrenter, gått samman med musik- och filmbranschen för att skapa plattform för egentligen alla som vill lyfta fram kanske framförallt kreativitet och kommunikation. I år, första året, sker det i Luleå och Piteå. Nästa år gärna i hela länet.

Det kommer föreläsare och gäster från USA, Europa och Stockholm. Det blir Martin Schibbye, meänkielirock med The Magnettes, nyheter från Facebook, talare från vänorten Austin och en massa möten och mingel.

Min förhoppning är att jag träffar dig där.

För en sak är säker, det är vi människor och vår förmåga att tänka och göra nya saker som utvecklar Norrbotten. Det gör ingen annan åt oss, nej, det gör du och jag.

Nu.

Vi ses!

Ronny Olovsson
Partner och PR-strateg, Vinter AB. En av initiativtagarna till Norrbotten Media Week

NMW gruppen

Oskar Norberg Lundmark, Yours, Ronny Olovsson (krönikören), Vinter, Ella Jonsson, Helikopter, Pär Soini, BD Pop, och Robin Lindquist, åt:kotyr. Foto: Patrik Öhman.