In the Cold tog initiativ till tävling i kreativitet

Piteå I Piteå anordnas en tävling i kreativitet för att på ett nyskapande sätt lösa ett globalt hälsoproblem.

Initiativet till Young Creative Challenge togs av kommunikationsbyrån In The Cold i Piteå. Tillsammans med reklambyrån Vinter, Piteå Science Park och LTU-Affärsutveckling anordnar man nu en tävling med 60 deltagare som indelade i lag om 5 personer ska ta fram en idé som kan förverkligas i ett globalt hälsoarbete.

- Det är viktigt att vi i Norrbotten inte bara producerar utan också jobbar med egna originalidéer. Vi vill visa branschen att det finns kreativitet och vi vill gärna komma i kontakt med unga kreativa människor i regionen, säger Jan Wimander, vd för In The Cold.

Tävlingen äger rum under 24 timmar på universitetsområdet i Piteå och vänder sig i första hand till studenter och unga människor som varit yrkesverksamma i max tre år inom kulturella och kreativa branscher.

Den grupp som en jury utser till vinnare får 15.000 kronor och hjälp att ta sin idé vidare. Efter tävlingen kommer alla deltagare att erbjudas uppföljning för att diskutera de kommersiella möjligheterna i idéerna.

Projektet finansieras av Vinnova med 90.000 kronor.