Hotellen samarbetar i sommarkampanj
Det är Luleå Business Region som tillsammans med Scandic Hotel, Quality Hotel, Clarion Hotel Sense, Hotel Savoy, Elite Stadshotellet och Comfort Arctic Hotel påbörjat den gemensamma kampanjen.
I sommarkampanjen vänder man sig till närmarknaden och till besökare som genom släkt och vänner har en koppling till Luleå och regionen. Man hoppas möta en ny stor efterfrågan. Släkt- och vänturismen står i Luleå för 52 procent av den totala andelen övernattningar.
- Scandic vill vara en god representant för Luleå. Vi är optimistiska och framåtlutade och känner att det är något på väg. Vi tar varandra i hand i det här läget, hittar nya sätt att arbeta på och ser till att vi levererar en trevlig och bra destinationskänsla för Luleå och att vi kan lämna ett värdskap med högburet huvud. Det är en inställning som alla mina kollegor i hotellbranschen delar med mig, säger Niclas Jonsson, hotelldirektör på Scandic Hotel Luleå.
Tappet av den internationella turismen, och framför allt norrmännen, slår hårt mot besöksnäringen i Norrbotten. Att Folkhälsomyndigheten igår öppnade upp för resande inom Sverige från och med 13 juni, välkomnas därför av näringslivet och Luleå Business Region.