Foodmark går in i Delikatessfabriken

Vidsel Det norskägda Foodmark har gått in med 60 procent i Vidselföretaget Delikatessfabriken som tillverkar våta såser på flaska. Produktionen ska fördubblas, miljoninvestering ska göras, fler ska anställas och marknadsandelarna i Norrland öka.

- De har kapital och kompetens som tillförs oss. Det känns som en trygghet att ha dem med oss, säger Ann-Christine Andersson som tillsammans med Stefan Andersson har grundat företaget. Grundarna äger fortfarande 20 procent var.

Foodmark ägs av norska koncernen Agra AS och har kända varumärken som Rydbergs och Fjällbrynt. Foodmark vill lägga legoproduktion i fabriken i Vidsel.

Delikatessfabriken ska nyanställa tre personer till de tio anställda som arbetar i dag, och införa tvåskift. Snart påbörjas en investering på 2,5 miljoner kronor i en ny fyllningslinje.

Målet är att på 2-3 års sikt fördubbla produktionen och öka marknadsandelarna i Norrland från dagens 28 procent till 45 procent.

- Vi ska gå vidare och växla upp. Men fortfarande är Norrland vår huvudmarknad, det finns mer att ta där, säger Stefan Andersson.

Delikatessfabriken grundades 1999 i Vidsel, som en verksamhet som grundarna bedrev på fritiden, vid sidan av sina anställningar. I år omsätter företaget 19,5 miljoner kronor och har tio anställda, plus tre säljare och en säljledare på provision.

I dag gör man 14 olika produkter som tappas på flaska, bland annat hamburgerdressing, vitlökssås, aioli, tzatsiki och senaste tillskottet: en chipotlesås. Men fortfarande är den första produkten, bearnaisesåsen,  huvudprodukten och utgör hälften av försäljningen.

Foodmark är Sveriges största producent av färdiga sallader, såser och dressingar, i sortimentet ingår också messmör och mjukost. Huvudkontoret ligger i Sundbyberg. Foodmark har 210 anställda och omsätter 600 miljoner kronor. Foodmark är dotterbolag i norska livsmedelskoncernen Agra AS som omsätter cirka 3 miljarder kronor och har 850 anställda.