Ny nationell strategi för rymdturism
Bakgrunden är att rymdturism kan bli en näring som skapar arbetstillfällen och driver teknikutveckling. Sverige kan bli först i Europa med att erbjuda rymdresor för privatpersoner och företag, och bli ledande på rymdrelaterade tjänster, upplevelser, utbildning och forskning.
- Rymdturism är en högteknologisk bransch som främjar innovation, tillväxt och hållbara lösningar. Sverige kan bli Europas portal för rymdresor, rymdturism och forskning baserad på rymdflyg. Men nu krävs en politisk och nationell prioritering, annars riskerar vi att missa en möjlig miljardindustri, säger Karin Nilsdotter, vd Spaceport Sweden i Kiruna.
Rymdindustrin växer globalt och regeringar, företag och forskning samverkar för att främja utvecklingen. Sverige anses ha fördelar som en väl utvecklad rymdindustri, flygplatser med ett fritt luftrum över glest befolkade ytor och en professionell besöksnäring. Konkurrensen hårdnar nu i Europa där fler länder satsar och Storbritanniens regering vill bli ledande.
Några av de viktigaste långsiktiga målen för en svensk strategi för rymdturism som ska tas fram är:
- Skapa ett nationellt engagemang, policy och ekosystem för rymdturism
- Skapa hållbara och unika reseanledningar för svensk besöksnäring
- Bidra till och kartlägga samhällseffekter från rymdturism till andra branscher
- Stärka Sverigebilden och bidra till ökad export, sysselsättning och tillväxt.
Projektet är en del av Vinnovas strategiska arbete för att stärka Sveriges konkurrenskraft och öka exporten. Medverkande är: Space Travel Alliance, KTH, Spaceport Sweden, SSC, Kiruna Kommun, Space Kiruna, Swedavia Kiruna Airport, Luleå tekniska universitet, Design Labland, Swedish Lapland Visitors Board, Need to Know, Visita, Si, Munktell Science Park, SISP, VisitSweden, QinetiQ, Bruksflyg, Visit Linköping, Naturvårdsverket, IRF, ABI, KTH Space Center, Rymdforum och IVA.